Warsztaty

1. MoreToMath – Matematyka to nie tylko cyferki, Jakub Piasecki (Fundacja ALE Nauczanie, Akademia LEGO® Education)

MoreToMath to praktyczne narzędzie edukacyjne do nauki rozwiązywania problemów matematycznych. Wprowadza ono i zapewnia możliwość ćwiczenia kluczowych umiejętności matematycznych, takich jak logiczne rozumowanie, wytrwałość, precyzja, modelowanie i przedstawianie poprzez indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań. Dzięki wykorzystaniu znanych im klocków LEGO® i pojęć wziętych z życia uczniowie są zachęcani i motywowani, by swobodnie myśleć, pisać i mówić o matematyce.

Podczas warsztatu przeprowadzimy dwie przykładowe lekcje matematyki, omówimy ich strukturę i pokażemy narzędzia wspomagające pracę nauczycieli – od aplikacji wykorzystującej tablicę multimedialną do prezentowania zadań i rozwiązań poprzez rozbudowane karty ocen i obserwacji aż do gotowych rozwiązań ułatwiających indywidualizację pracy z uczniami o zróżnicowanych poziomach umiejętności.

2. WeDo 2.0 – Ożywiamy edukację przyrodniczą, Bartosz Sobkowiak (Fundacja ALE Nauczanie, Akademia LEGO® Education)

Jak przygotować się pod zapowiedziane zmiany w edukacji przedmiotów informatycznych? Zobacz, jak nauczyć podstaw programowania, przy okazji realizując tematy przyrodnicze i techniczne. Podczas warsztatu pokażemy przykładową lekcję dla edukacji wczesnoszkolnej, zbudujemy i zaprogramujemy robota z klocków, opowiemy również o założeniach metody pracy projektowej, będącej fundamentem wykorzystania tych zestawów.

 

3. StoryStarter – Każdy ma jakąś historię do opowiedzenia, Katarzyna Nogalska (Fundacja ALE Nauczanie, Akademia LEGO® Education)

Jak połączyć smykałkę do budowania z klocków z rozwijaniem umiejętności komunikacyjnych? StoryStarter to wyjątkowe, twórcze narzędzie edukacyjne, które pozwala uczniom tworzyć narracje i opowiadać historie w naturalny sposób. Rozwija ono umiejętność mówienia, słuchania, czytania, pisania i rozumienia. Od pierwszej chwili angażuje uczniów, motywując ich do wykorzystania swojej wyobraźni do rozwijania oraz tworzenia historii, postaci i fabuł. Podczas naszego warsztatu przekonasz się na własnej skórze, jak działa system StoryStarter, przygotowany przez LEGO® Education.

4. 6 klocków – Mniej znaczy więcej, Danuta Tomczak (Fundacja ALE Nauczanie, Akademia LEGO® Education)

6 klocków to koncepcja mająca zachęcać i motywować dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do rozwijania umiejętności, wiedzy i postaw niezbędnych, by osiągać sukcesy w dalszym życiu. Przy kształtowaniu młodych umysłów niezmiernie ważne jest wykorzystywanie ćwiczeń i doświadczeń dobranych odpowiednio do etapu rozwoju dzieci.

Ćwiczenia Sześć klocków to krótkie, proste ćwiczenia oraz zabawy mające stymulować umysł i skłonić dzieci do ruszania się, myślenia i zapamiętywania. Głównym celem warsztatu jest zaprezentowanie metody 6 klocków w praktyce. Uczestnicy będą mogli – na własnej skórze – sprawdzić efektywność koncepcji.

5. Piktogramy, Ewa Broda (Fundacja Edukacja na Nowo)

Ile to kosztuje? Co tu pasuje? Gdzie co jest? Z takimi pytaniami wybierzemy się we  wspólną podróż w świat zagadek i gier matematycznych. Przewodnikiem będą piktogramy, z którymi  między innymi poszukamy związków, podobieństw oraz różnic.  Wszystko aktywnie, z przestrzenią na własne pomysły nowych zagadek, dyskusję  w grupach i argumentowanie trafności rozwiązań.

Czy matematyka może być przyjemna? – z piktogramami TAK!

 6. Gry planszowe i cyfrowe – PCSS

„Zaskakująca”, „innowacyjna”, „i ten wyjątkowy interfejs…”. Tak o niej mówią. Z jednej strony duże pudełko z wygodnymi, kolorowymi, tekturowymi klockami, a z drugiej strony  aplikacja, która wyznacza odpowiednie zadanie, ale też potrafi rozpoznać i wykonać program napisany z użyciem tych klocków. I ta frajda, gdy napisałeś „własnoręcznie” program, a Scottie, główny bohater gry go zrozumiał, wykonał i jeszcze Ci powiedział, że jesteś świetny. Czy tak teraz powinniśmy uczyć programowania najmłodszych?
Warsztat przeznaczony jest dla nauczycieli i edukatorów zajmujących się lub planujących realizację zajęć z programowania dla najmłodszych. Wszyscy wiemy, że to właśnie najmłodsi z komputerami radzą sobie świetnie. Wielu z nich spędza dużo czasu grając, przeglądając filmy, słuchając muzyki. Wyzwaniem jest dostarczyć im narzędzi, które pozwolą im mądrze rozwinąć swoje – nie tylko przecież komputerowe – umiejętności.  Nauka programowania z wykorzystaniem różnych ciekawych narzędzi daje tę możliwość.
Podczas warsztatów zaprezentowane zostaną możliwości hybrydowej  gry do nauki programowania dla najmłodszych Scottie Go!

7. Nauka programowania a  preferencje poznawcze

Jakie preferencje poznawcze charakteryzują dobrego programistę? Jak szybko rozpoznać, który z uczniów posiada te umiejętności? Jak dostrzec, którzy uczniowie będą potrzebować większego wsparcia w opanowaniu tej umiejętności? Jak programowanie uczynić ponadprzedmiotowym działaniem?
Podczas warsztatu pokażemy, w jaki sposób za pomocą narzędzi informatycznych rozpoznać preferencje poznawcze uczniów. Zaprezentujemy również, jaki wpływ te indywidualne preferencje będą miały na skuteczne opanowanie umiejętności programowania.

BIOGRAMY TRENERÓW

Katarzyna Nogalska – Jestem Trenerem Akademii LEGO® Education oraz absolwentką Politechniki Warszawskiej. Tam odkryłam, że zestawy LEGO® Mindstorms będące na wyposażeniu laboratoriów pozwalają studentom błyskawicznie przyswajać skomplikowane struktury programistyczne. Właśnie to było inspiracją, aby zrobić zajęcia również dla młodszych dzieci. Zajmuję się organizacją i prowadzeniem zajęć z robotyki i programowania dla dzieci, organizacją międzynarodowego konkursu robotycznego First® LEGO® League oraz tworzeniem materiałów do prowadzenia lekcji z wykorzystaniem zestawów LEGO® Education. Jako wolontariusz prowadzę zajęcia dla dzieci z uboższych rodzin i z domu dziecka.

Jakub PiaseckiWspółwłaściciel firmy AKCES Edukacja, specjalista do spraw robotyki z ponad 10-letnim stażem. Absolwent Automatyki i Robotyki na Politechnice Poznańskiej. Certyfikowany trener Akademii LEGO® Education, były nauczyciel informatyki i fizyki. Współorganizator polskiej edycji międzynarodowego konkursu First LEGO League. Zainteresowania: oprogramowanie open source, kolekcjonerskie gry bitewne, klocki LEGO.

Bartosz Sobkowiak  Trener Akademii LEGO® Education. Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w specjalnościach Edukacja Medialna, Edukacja Elementarna i Informatyka. Aktywny nauczyciel Informatyki w Szkole Podstawowej, Gimnazjum oraz Liceum. Od paru lat pasjonat rozwiązań edukacyjnych LEGO® wykorzystujący je na lekcjach, zajęciach dodatkowych oraz prywatnie – zarażając zamiłowaniem do LEGO® dwie małe córeczki.

Danuta Tomczak – Rodowita poznanianka, z zawodu technik handlowiec, prywatnie pasjonatka od dziecka klocków LEGO®. Pracując od wielu lat w firmie AKCES Edukacja udało mi się połączyć pasję z pracą zawodową, gdzie zajmuję się sprzedażą i wdrażaniem do placówek oświatowych rozwiązań edukacyjnych LEGO® Education oraz Beleduc. Prowadzę również warsztaty dla nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych z wykorzystaniem zestawów LEGO® Education oraz pomocy dydaktycznych Beleduc.

Ewa Broda – Absolwentka nauczania początkowego na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego i studiów podyplomowych z pedagogiki korekcyjnej w Akademii Pedagogiki Specjalnej. Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz specjalistka w zakresie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych w Szkole Podstawowej Nr 5 w Mińsku Mazowieckim. Na bazie doświadczeń z pracy w m.in. w MSCDN buduje środowiska nauczycieli w celu wymiany doświadczeń i wzajemnego wspierania się w rozwijaniu kompetencji zawodowych. Uczestniczka, trenerka i propagatorka projektu matematycznego „Gramy w Piktogramy” oraz inicjatorka i koordynatorka wydarzenia „Miński Festiwal Pociąg do Matematyki” ukazującego szeroką ofertę nowoczesnej edukacji matematycznej, w którym wzięło udział ok. 600 uczniów, nauczycieli i rodziców.

Wioletta Szymańska – Menadżer projektów. Związana z rynkiem edukacyjnym od ponad dwunastu lat. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, Humboldt Universität zu Berlin i Szkoły Głównej Handlowej. Przez wiele lat pracowała w branży wydawniczej, gdzie odpowiadała za rozwój oferty podręcznikowej do nauki języków obcych. Specjalizowała się w przedsięwzięciach promujących nauczanie i naukę języków obcych. Prowadziła szkolenia dla Nauczycieli. W 2014 roku dołączyła do firmy Librus, gdzie zajmuje się projektami edukacyjnymi.

Zbigniew Karwasiński – trener, konsultant ds. edukacji w Dziale Zaawansowanej Wizualizacji i Interakcji Poznańskiego Centrum Superkomputerowo – Sieciowego, współtwórca gry Scottie Go! i zestawu do nauki podstaw programowania BeCreo. Współautor scenariuszy i projektów edukacyjnych. Członek Zespołu Laboratorium Szkoły Przyszłości PCSS w Poznaniu. Absolwent Wydziału Fizyki Technicznej Politechniki Poznańskiej.